18 augustus 2016

Roompot Vakantieparken wil prijzen flexibel gaan maken

Wat is Dynamic Pricing?

In de luchtvaart en in de hotelbranche is het gebruikelijk dat de prijzen variëren op enig moment. Het computersysteem ziet of er op een bepaalde dag of een bepaald tijdstip nog veel of weinig plaats over is.

Als er nog veel capaciteit is, dan worden de prijzen gedrukt om de vraag te stimuleren (en omgekeerd). Deze ontwikkeling is uiteraard door de komst van het internet waar prijzen realtime aangepast kunnen worden in een stroomversnelling gekomen.

Vandaar dat je in advertenties “vanaf prijzen” ziet: pas als je verder klikt en invult wanneer je wilt vertrekken danwel aankomen, zie je de prijs. Deze is vervolgens ook maar een half uur of iets dergelijks geldig. Kortom, in die tijd moet je hebben geboekt, anders kan de prijs theoretisch alweer ander zijn. Op Wikipedia wordt Dynamic Pricing ook wel Price Surging of Demand Pricing genoemd.

Dynamic Pricing relatief nieuw in de markt van vakantieparken

In de (Nederlandse) markt van vakantieparken en bungalowparken bestaat dit systeem nog niet overal. Grote aanbieders zoals Landal, dat onderdeel is van Wyndham Resorts werken inmiddels al 3 jaar met Dynamic Pricing. En ook Center Parcs werkt met Dynamic Pricing, zo blijkt uit een vacature van februari dit jaar voor een pricing analyst.

Bij een bungalowvakantie is het beslissingsproces ingewikkelder dan bij het boeken van bijvoorbeeld een vliegreis . Klanten zien een 2e klas vliegticket als redelijk homogeen. En dan is deze z.g. “dynamic pricing” beter toepasbaar.

Maar als de klant een keuze maakt voor een vakantiepark, dan zijn factoren als ligging (locatie), faciliteiten voor bijvoorbeeld kinderen, de kwaliteit van de huisjes en ook de servicegerichtheid van het personeel belangrijke factoren.

Toch gaat Roompot vakantieparken het proberen, die flucturerende prijzen, gebaseerd op de vraag op een bepaald moment (zo staat in een artikel op Z24: Vakantiehuisjes gaan op vliegstoelen lijken)

En waarom ook niet, want zodra de klant weet dat ze graag naar een Roompot vakantiepark gaan, dan kan het spelen met de prijzen, ook door de consument zelf, een aantrekkelijke bezigheid zijn met een rendabel resultaat voor beide partijen. (Een win-win situatie dus)

Dynamic Pricing moeilijker i.s.m. met distributie partners

Het nadeel van werken met dynamic pricing is wel dat de aanbieder moeilijker afspraken kan maken met speciale partijen en groepen.

Zo wordt een contract voor bijvoorbeeld een touroperator ingewikkelder. Of voor een grote sponsor die haar personeel voordeel biedt op bungalowparken van de betrokken partij. Als deze distributiepartners het flucturerende prijssysteem integraal en realtime kunnen doorvoeren, lijkt er overigens een minder groot probleem te zijn.

De nieuwe pijler in het prijsbeleid van Roompot wordt getriggerd door de overname van Roompot door een Franse partij.

Een ding is zeker: voor Nederlandse concurrentie wordt de bungalowparken markt wat spannender zo. En voor klanten die slim boeken zijn er bij Roompot zeker goedkopere vakantiehuisjes te vinden binnenkort.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen