14 september 2017

Roompot valt op met conversie verhogende tool op de website

Dankzij een inventieve functie op het boekingsformulier van Roompot Vakanties kunnen klanten tijdens hun boeking van platform wisselen; bijvoorbeeld van mobieltje naar de laptop. Deze vinding is door DDMA, de brancheorganisatie voor marketing en data, uitgeroepen tot een van de beste ontwikkelingen in hun vakgebied. De tool is een van de kanshebbers op een CRO-Award, welke 21 september voor het eerst worden uitgereikt.

CRO, wat staat voor Conversion Rate Optimisation, is het gebruiken van data om de website dusdanig gebruiksvriendelijk te maken dat er meer reserveringen worden geplaatst. Branchevereniging DDMA, met zo’n 300 leden, waaronder Bol.com, Philips, Intergamma en Transavia, heeft de awards in het leven geroepen. Ze zijn bedoeld om het beste werk in conversie-optimalisatie en A/B testen te belonen.

Wisselen van online platform
De prijzen worden uitgereikt in vier deelgebieden: ads-testing, mobile, conversion test en personalisation. Roompot Vakanties is genomineerd in de categorie conversion test. De aanbieder van vakantiewoningen wist de jury te imponeren met een nieuwe functie op het boekingsformulier. Bezoekers kunnen nu tijdens het invullen van de boeking ervoor kiezen om de boeking later of op een ander apparaat af te ronden. Zij ontvangen een e-mail met daarin een link die hen direct terugbrengt naar de stap waar ze zijn gebleven. Dit betekent dat het hele zoekproces kan worden overgeslagen en men op het apparaat en moment naar keuze alleen nog maar het gegevensformulier hoeft in te vullen, waarna de boeking compleet is.

Tijdsbesparing
Volgens Wesley Koolen, manager E-Commerce bij Roompot Vakanties, is deze toevoeging zeer gewenst: “We zagen dat ontzettend veel bezoekers op de laatste stap in het formulier afhaakten. Uit onderzoek bleek dat mensen vaak kijken naar mogelijkheden op hun telefoon of tablet, maar dat ze het formulier liever invullen op een groter beeldscherm, zoals een desktop of laptop, omdat dat overzichtelijker en makkelijker voelt. Maar dan moest je eerst weer helemaal opnieuw beginnen in het zoek & boek programma. Dat hoeft nu niet meer en scheelt dus veel tijd.”
Roompot werkt ongeveer vier jaar met CRO. Het team bestaat inmiddels uit acht mensen, waaronder een designer, conversie specialist, analist tot een psycholoog.

Bron: Pretwerk

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen